8 vecí, ktoré robí Blooming Kids inak, ako ostatné materské školy
27 apríla, 2023Hrad Jungle Gym
6 júna, 2023Dvojjazyčný mozog je schopný efektívne spracovávať a používať dva jazyky súčasne. Takýto mozgový mechanizmus je pritom najviac využívaný a rozvíjaný najmä u detí. Výskumy totiž ukazujú, že učenie sa dvoch jazykov v ranom veku prináša deťom množstvo výhod a pozitívnych efektov nielen na ich jazykový, ale aj kognitívny vývoj. Dvojjazyční ľudia vykazujú zvýšenú aktiváciu v oblasti mozgu spojenú s kognitívnymi schopnosťami, ako je pozornosť a inhibícia. Ukázalo sa napríklad, že bilingvisti sú lepší ako monolingvisti v kódovaní základnej frekvencie zvukov v prítomnosti hluku v pozadí.
Mozog detí je mimoriadne elastický. Funguje ako špongia, ktorá je schopná nasávať obrovské množstvo informácií a rýchlo sa adaptovať na nové jazykové prostredie. Učenie sa dvoch jazykov v ranom detstve totiž stimuluje mozgové oblasti zodpovedné za jazykové spracovanie a komunikáciu. Preto keď sa deti učia dva jazyky súčasne, ich mozog sa nielenže prispôsobuje, ale zároveň vyvíja mechanizmy. Tie im umožňujú tieto jazyky vzájomne rozoznávať, rozlišovať a tým sa ich aj efektívne učiť.
Bilingválne mozgy majú viac ciest spájajúcich rôzne slová, koncepty a spomienky v rôznych jazykoch.
Dajte si záležať na výbere škôlky s anglickým jazykom
Ak chcete, aby aj vaše deti už odmalička získavali výhody dvojjazyčného prostredia, rozhodne by ste ako rodič nemali podceniť výber správnej škôlky. Štátne materské školy sa výučbe cudzích jazykov venujú len veľmi okrajovo, medzi tými súkromnými je už však materská škola s anglickým jazykom skôr pravidlom než výnimkou. Aj napriek tomu si však treba uvedomiť, že výučba cudzieho jazyka by nemala zostať jediným kritériom, na základe ktorého sa budete finálne rozhodovať. Pre deti je totiž omnoho prirodzenejšie a príjemnejšie, ak sa ocitnú v podnetnom prostredí, ktoré ich nielenže veľa naučí, ale ktoré bude zároveň rešpektovať aj ich individualitu a vlastné tempo.
Zoznámiť deti s cudzími jazykmi treba už v útlom veku
Učenie sa druhého jazyka prechádza piatimi predvídateľnými fázami:
- predprodukcia – toto obdobie označujeme ako tiché,
- skorá produkcia – táto fáza môže trvať až šesť mesiacov a študenti si rozvinú vnímavú a aktívnu slovnú zásobu v rozsahu približne 1000 slov,
- vznik reči,
- stredne pokročilá plynulosť,
- pokročilá plynulosť.
Ak dieťa začne so vzdelávaním sa cudzích jazykov až na základnej škole, môže sa stať, že bude mať s ich osvojením vážny problém. Klasická výučba cudzích jazykov v slovenskom školstve je totiž založená na princípe memorovania alebo prekladu, ktorý nám ako mysliacim bytostiam nie je prirodzený. Ľudský mozog je totiž primárne zameraný na spracovanie informácií a na vytváranie ich vzájomných vzťahov. Nie na mechanické memorovanie.
“V našom zariadení sa s deťmi angličtinu učíme hravou formou. Najskôr sa učíme základné javy a predmety, ktoré deti obklopujú pomenovávať anglickými výrazmi, učíme sa anglické pesničky a básničky a postupne pristupujeme aj k implementácii anglického jazyka do každodennej komunikácie. Deti si tak anglický jazyk osvoja úplne prirodzene, vďaka čomu sa im v následnom vzdelávaní na základnej škole nebude viac javiť ako cudzí jazyk,” vysvetľuje Zuzana Šramková Mináriková, riaditeľka súkromnej materskej školy a jaslí Blooming Kids.
Prečo preklad nie je dobrý na učenie sa jazyka?
Preklad nie je dobrý na učenie jazyka, pretože spomaľuje vlastné učenie. Učiaci sa sa stáva závislým na rýchlych riešeniach a navždy spomaľujete svoju schopnosť získať kritické zručnosti, ktoré potrebuje na efektívnejšie učenie sa jazyka. Jednou z hlavných nevýhod prekladania je, že obmedzuje schopnosti hovoriť a počúvať cudzí jazyk. Prirodzeným poriadkom učenia sa akéhokoľvek jazyka je počúvanie, rozprávanie, čítanie a písanie.
A tak ako dospelý, aj dieťa sa potrebuje naučiť myslieť a prirodzene adaptovať vetnú konštrukciu v danom jazyku.
Dvojjazyčný mozog: výhody
Učenie sa cudzieho jazyka už od útleho detstva je spojené s viacerými výhodami. Aj vďaka tomu už začali vznikať nielen škôlky, ale aj jasličky s anglickým jazykom. Vďaka tomu, že sú deti dennodenne vystavované autentickým anglickým prejavom, omnoho jednoduchšie si cudzí jazyk osvojujú. Ich sluchové vnímanie pracuje absolútne prirodzene, čo sa v konečnom dôsledku prejavuje aj na správnej výslovnosti. Zapájanie hier, pesničiek a interaktívnych aktivít okrem toho zvyšuje aj ich záujem o samotný jazyk. Tak sa v ňom celkom prirodzene zdokonaľujú a posúvajú vpred.
Podľa vedeckých štúdií sa bilingválne deti vedia lepšie sústrediť, plánovať, určiť priority a rozhodovať sa. Ako deti starnú, majú tendenciu dosahovať vyššie skóre v kognitívnych testoch a mať efektívnejšie komunikačné zručnosti.
Dvojjazyčné vzdelávanie a jeho vplyv na osobnosť dieťaťa
Okrem prirodzeného záujmu osvojovania si cudzieho jazyka má však dvojjazyčné vzdelávanie aj ďaleko rozsiahlejšie výhody. Jednou z nich je aj pozitívny vplyv na rozvoj kognitívnych schopností detí. U dvojjazyčných detí sa napr. často stretávame s lepšou pamäťou, väčšou flexibilitou myslenia či so zvýšenou schopnosťou riešiť problémy. Nemenej podstatným dôsledkom je však aj fakt, že učenie sa cudzích jazykov podporuje medzikultúrnu toleranciu a schopnosť vzájomného porozumenia. Deti, ktoré prichádzajú do kontaktu s viacerými cudzími jazykmi, sú tak schopné lepšie porozumieť odlišným rasám a národnostiam a akceptovať rôznorodosť kultúr, názorov a presvedčení.
Myslite na budúcnosť dieťaťa
Výhody, ktoré dvojjazyčné vzdelávanie prináša:
- lepší vzdelávací výkon – zistilo sa, že bilingválni študenti majú zvýšenú inteligenciu,
- viac pracovných príležitostí –„bilingválni ľudia“ sa omnoho ľahšie uplatnia aj na trhu práce. Kvalitná znalosť cudzieho jazyka zabezpečí, že sa nebudú musieť obmedzovať na ponuky domáceho trhu, ale táto znalosť im dokáže otvoriť dvere k zaujímavým pracovným príležitostiam aj kdekoľvek v zahraničí,
- zlepšené komunikačné schopnosti,
- zvýšenú kreativitu,
- zvýšenú kognitívnu schopnosť,
- zlepšené zdravie.
Kvalitná škôlka s anglickým jazykom je preto základ, ktorý by ste im ako zodpovedný rodič mali rozhodne dopriať. Uvidíte, že raz vám vaše dieťa za toto rozhodnutie poďakuje.